W krainie emocji

W tym tygodniu dzieci z naszej grupy poznawały podstawowe emocje i uczucia. Każdy z nas, każdego dnia je przeżywa. Emocje to silne przeżycia uczuciowe np. złość, radość, strach, smutek. zdziwienie. Są dni, gdy tych emocji jest bardzo wiele, ale są też dni spokojniejsze, a nasze przeżycia mało intensywne. Świadomość własnych emocji, umiejętność radzenia sobie z nimi, a także zdolność dostrzegania emocji u innych przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia. Aktywnemu wspieraniu działań w zakresie rozwoju emocjonalnego służyły bajki terapeutyczne, opowieści, zabawy przy muzyce poważnej,  zabawy teatralne z pacynkami, plastyczne, ruchowe i  interaktywne. Zgromadzone pomoce dydaktyczne w utworzonym kąciku emocji, gry, układani, puzzle, sygnalizator emocji, zegar emocji, karty pracy, wykonane zabawki antystresowe – gniotki pozwoliły na uatrakcyjnienie zabaw i zajęć. Dzieci poznały również sposoby radzenia sobie ze złością np. ćwiczenia oddechowe,  zabawy ruchowe, liczenie do 10-ciu, wystukiwanie na poduszkach i wytupywanie złości na macie, darcie gazet, słuchanie muzyki relaksacyjnej itp. Brak umiejętności radzenia sobie z emocjami, takimi jak lęk, złość albo smutek mogą stanowić podłoże do rozwoju zaburzeń psychicznych u dzieci, a także wśród osób dorosłych. Jeśli chcemy wychować dzieci na dobrze funkcjonujących dorosłych, konieczne jest wspieranie ich rozwoju emocjonalnego i kształtowanie odpowiednich postaw społecznych.